بسیاری از مردم نمی دانند که چرا یا چگونه افراد دیگر به مواد مخدر معتاد می شوند. آنها ممکن است به اشتباه فکر کنند کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند فاقد اصول اخلاقی یا قدرت اراده هستند و می توانند به سادگی با انتخاب آن، مصرف مواد را متوقف کنند. در حقیقت، اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری پیچیده است و معمولاً ترک آن چیزی بیش از نیت خوب یا اراده قوی است. مواد مخدر مغز را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که ترک آن را حتی برای کسانی که می‌خواهند سخت می‌کند. خوشبختانه، محققان بیش از هر زمان دیگری در مورد چگونگی تأثیر مواد مخدر بر مغز می دانند و درمان هایی را پیدا کرده اند که می تواند به افراد کمک کند تا از اعتیاد به مواد مخدر رهایی یابند و زندگی پرباری داشته باشند.

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

 

اعتیاد یک بیماری مزمن است که مشخصه آن جستجو و مصرف مواد مخدر است که علیرغم پیامدهای مضر، کنترل آن اجباری یا دشوار است. تصمیم اولیه برای مصرف مواد برای بیشتر افراد داوطلبانه است، اما مصرف مکرر مواد مخدر می‌تواند منجر به تغییرات مغزی شود که کنترل خود فرد معتاد را به چالش می‌کشد و در توانایی او برای مقاومت در برابر میل شدید به مصرف مواد اختلال ایجاد می‌کند. این تغییرات مغزی می تواند پایدار باشد، به همین دلیل است که اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری “عودکننده” در نظر گرفته می شود – افرادی که در حال بهبودی از اختلالات مصرف مواد هستند، حتی پس از سال ها عدم مصرف دارو در معرض خطر بیشتری برای بازگشت به مصرف مواد هستند.

 

عود کردن یک فرد معمول است، اما عود به این معنی نیست که درمان کارساز نیست. مانند سایر بیماری های مزمن، درمان باید ادامه داشته باشد و باید بر اساس نحوه واکنش بیمار تنظیم شود. برنامه های درمانی باید اغلب مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با نیازهای در حال تغییر بیمار اصلاح شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *