آزمایش مواد مخدر سواب دهان یک آزمایش غربالگری است که برای تشخیص مصرف مواد استفاده می شود.

در این آزمایش نمونه‌ها توسط فردی که آزمایش را انجام می‌دهد به وسیله ی یک چوب با یک اسفنج یا پد جاذب از زیر گونه یا زیر زبان جمع‌آوری می‌شوند و  دستکاری توسط مراج کننده در آن تقریبا غیرممکن است.

قبل از انجام تست ، به آمادگی زیادی نیاز نیست، اگرچه معمولاً گفته می شود که 10 دقیقه قبل از آزمایش چیزی نخورید یا ننوشید. غذاها، نوشیدنی ها، داروها و دهانشویه ها همگی می توانند با نتایج دقیق آزمایش بزاق تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، مایعات خوراکی حاوی اسید سیتریک یا آدامس نشان داده شده است که غلظت مواد مخدر را در بزاق افراد ، دو تا شش برابر برای کدئین، دو تا چهار برابر برای مت آمفتامین و پنج برابر برای کوکائین کاهش می دهد.

اگر پاسخ اولیه تست، یک نتیجه ی  غیرمنفی  باشد، غربالگری تاییدی حساس تری در آزمایشگاه انجام می شود و ممکن است یک بررسی پزشکی کامل صورت گیرد. چرا که فرد مورد آزمایش ممکن است از داروهای تجویزی یا بدون نسخه استفاده کند که نتیجه آزمایش دارویی مثبت کاذب بوده است.

 

مصرف چه موادی را میتوان در این تست شناسایی کرد ؟

آمفتامین ها

مت آمفتامین

باربیتورات ها

بنزودیازپین ها

مواد افیونی

شاهدانه (THC)

فن سیکلیدین (PCP)

الکل

مواد مخدر معمولاً در مایع دهانی در حدود 30 دقیقه پس از مصرف قابل تشخیص هستند. این بسیار سریعتر از تست های دیگر است.

این ازمایش چقدر دقیق است ؟

هنگامی که به درستی انجام شود، دقت اکثر آزمایشات سواب دهان نزدیک به 98 درصد است.

با این حال، چند چیز وجود دارد که می تواند بر دقت آن تأثیر بگذارد، از جمله:

  • نوع آزمایش مورد استفاده
  • نوع و غلظت مواد مخدر مصرف شده .
  • مهارت و توانایی های فردی که تست را انجام میدهد.
  • کیفیت دستگاه تست

 

دقت نیز بین تست آزمایشگاهی و آزمایش فوری متفاوت است. به طور معمول، کیت ها و دستگاه های تست فوری به اندازه تست های آزمایشگاهی دقیق نیستند.

توجه : آزمایش های ادرار و خون معمولا دقیق تر هستند.

آزمایش دارویی بزاق برای THC چقدر دقیق است؟

شواهد نشان می دهد که THC در حفره دهان در طول کشیدن حشیش رسوب می کند و غلظت بالای THC را می توان بلافاصله پس از کشیدن در نمونه های بزاق یافت.

همچنین،پس از قرار گرفتن در معرض غیرفعال حشیش (زمانی که فردی دود ماری جوانا را از مصرف کننده نزدیک استنشاق می کند)، نتایج آزمایش مواد مخدر منفی خواهد داشت.

دوره تشخیص مصرف مواد مخدر از طریق سواب دهان

به عنوان مثال، زمان تشخیص تست سواب ماری جوانا (THC) 72 ساعت است، در حالی که هروئین فقط برای حدود یک ساعت قابل تشخیص است. بسیاری از انواع دیگر موادها و دوره تشخیص آنها در این محدوده قرار می گیرند، اگرچه برخی از آنها را می توان برای مدت زمان بسیار طولانی تری شناسایی کرد. مثلا:

اکستازی و کوکائین را می توان تا دو روز تشخیص داد

مرفین تا سه روز قابل تشخیص است.

متادون تا 10 روز قابل تشخیص است.

از آنجایی که بیشتر مواد را نمی توان برای مدت طولانی در بزاق تشخیص داد، آزمایش در بازه زمانی مناسب برای کسب نتایج دقیق بسیار مهم است. به همین دلیل، آزمایش های مواد مخدر بزاق اغلب برای شناسایی مصرف فعلی یا اخیر مواد مخدر استفاده می شود . بنابراین، این مورد استفاده ممکن است برای آزمایش مصرف کنندگان مواد مخدر سنگین ایده آل نباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *